baner przedszkole2

 

baner przdszkole8

 

baner przdszkole4

niezapominajki


Rekrutacja do przedszkola



TAJEMNICZY OGRÓD - Przyrodnicze azyle w przedszkolach

 TAJEMNICZY OGRÓD - Przyrodnicze azyle w przedszkolach

Od marca 2014 roku , jako jedno z wybranych dwóch olsztyńskich przedszkoli, uczestniczymy w ogólnopolskim bezpłatnym projekcie ekologicznym.

Główny cel projektu, organizowanego przez Dziecięcą Akademię Przyrody „Kumak”, to uwrażliwianie społeczeństwa na to, że istnienie zróżnicowanych biologicznie terenów zielonych w przestrzeni miejskiej jest warunkiem poprawy jakości życia w mieście i ochrony ludzkiego zdrowia. W naszym przedszkolnym ogrodzie powstaną miejsca , które będą służyć edukacji i rekreacji: rabaty kwiatowe, warzywne i ziołowe, kwietna murawa, krzewy i drzewa owocowe oraz rośliny stanowiące siedlisko i schronienie dla wielu gatunków owadów, ptaków, płazów, gadów, drobnych ssaków. W ogrodzie będzie znajdował się również kompostownik i zbiornik na deszczówkę, przez co dzieci będą  poznawać i stosować idee zrównoważonego rozwoju.

Nasza placówka otrzyma pomoc w tworzeniu z dziećmi naturalnych, tętniących życiem ogrodów na terenie przedszkola:

  • wsparcie merytoryczne i organizacyjne na etapach od planowania, projektowania do realizacji pomysłów
  • konsultacje z ekspertami (architektem krajobrazu, przyrodnikiem),
  • scenariusze zadań i zabaw edukacyjnych z dziećmi w ramach tworzenia ogródków,
  • forum internetowe do wymiany doświadczeń z innymi placówkami
  • pomoc w angażowaniu we współpracę rodziców, sąsiadów, samorządu lokalnego, firm i innych lokalnych instytucji,
  • wsparcie rzeczowe projektu (pakiet startowy: nasiona, narzędzie ogrodnicze, zbiorniki na deszczówkę, pomoc dydaktyczna).

Zadanie 1

PROJEKTOWANIE OGRODU

Podczas burzy mózgów przedszkolaki odpowiadały na pytania:
-co to jest ogród?
-co może być w ogrodzie?
-kto mieszka w ogrodzie?
-co zrobić żeby zwierzęta chciały w nim zamieszkać?

Powstały chmury myśli oraz wstępne projekty, w których dzieci zawarły swoje oczekiwania i marzenia. Przesłane materiały posłużyły projektantowi do stworzenia ogrodu marzeń. Częściowo wykorzystaliśmy pomysły np. na rozmieszczenie stref rabatowych, założenie „sadu” (drzewka będą posadzone jesienią), umieszczenie ścieżki polisensorycznej. Główną myślą przy tworzeniu projektu było pokazanie idealnego rozwiązania, z podziałem na strefę zabawy, nauki, rekreacji, co wymagałoby gruntownego przebudowania istniejącej architektury. Dlatego otrzymany dokument pozostaje w sferze marzeń...



Zadanie 2

WYSIEWANIE NASION

Tuż po otrzymaniu przesyłki z nasionami dzieciaki ochoczo zabrały się do pracy. Nasion było tyle, ze rozdzielono je pomiędzy trzy grupy starszych dzieci, „maluszki” zajęły się uprawą kiełków i założeniem mini ogródków.

      Starszaki , zanim przystąpiły do wysiewu, bawiły się w zabawy badawcze, sprawdzając wielkość i strukturę nasion pod lupą i mikroskopem, grając w zaproponowane nasienne memory. Nastepnie, po dokładnym przeczytaniu instrukcji przez nauczycielkę , wysiały nasiona do „szklarenek” i oznaczyły je. Teraz bacznie obserwują wzrost roślin. Wkrótce wysadzą je do warzywnych kwater i na rabatki.

Maluszki już korzystają z kiełków, dodając je do śniadaniowych kanapek.

 

Zadanie 3

GLEBA

Zabawy w ogrodzie rozpoczęliśmy od poszukiwań i oznaczenia roślin dzikich, najczęściej rosnących na terenie naszego ogrodu. Po bliższych obserwacjach z użyciem lup Dzieci oznaczyły koniczynę, stokrotki, babkę zwyczajną, mniszka lekarskiego oraz kilka rzadko rosnących pokrzyw. Stwierdziliśmy, że gleba w miejscu naszego przyszłego ogródka jest uboga. Następnie zajęliśmy się badaniem profilu glebowego. Po wykopaniu dołu obserwowaliśmy kolory warstw- dzieci zauważyły kolor ciemniejszy na górze, dość gruba warstwa, jaśniejszy w środku( piasek?) i znów ciemniejszy (glina). Wybrana z dołu gleba posłużyła nam do zabaw plastycznych- przy pięknej pogodzie zajęcia odbyły się w ogrodzie przedszkolnym. Trochę przeszkadzał nam wiatr, ale powstały piękne prace w tonacji brązowej. Część gleby wsypaliśmy do butelki i zalaliśmy wodą, aby sprawdzić skład gleby. Po kilku godzinach powstały warstwy (dwie), ciemnej ziemi u dołu i niewielka piasku u góry.

Wyznaczony pod kwatery warzywne fragment ogrodu pomógł nam przekopać przedszkolny konserwator, pan Bogusław. Dzieci z ochotą korzystały z dostarczonych narzędzi, poznając ich nazwy- pomagały przekopywać, pielić, grabić i wyrównywać działkę. Trochę się przy tym ubrudziły...

Na zakończenie, już w sali , obserwowaliśmy „zwierzaki” zamieszkujące w ziemi. Oczywiście najwięcej było dżdżownic (jedna z nich nieźle nas wystraszyła, podskakując w górę), ale znaleźliśmy też długiego jasnego „robaka” z wieloma odnóżami i dwiema długimi czułkami (zieminek?), ciemne chrząszcze, mnóstwo małych białych robaczków , uciekających bardzo szybkoJ. To były ciekawe obserwacje!



Zadanie 4

WYSIEW NASION I SADZENIE ROŚLIN DO GRUNTU

Na początku maja dzieci z grupy cztero- i pięciolatków wraz z chętnymi dziećmi z innych grup na terenie ogrodu przedszkolnego w przygotowanych kwaterach warzywnych zasiały nasiona popularnych warzyw : marchewka, pietruszka, koperek, sałata, rzodkiewka , buraczki, dynia. Wysadziły także siewki , uprawiane w sali w „szklarenkach”.
Dzieci przygotowały grządki, wysiały nasiona i lekko przysypały ziemią , delikatnie udeptując, na końcu podlały zasiewy. Przy okazji sprawdziły w praktyce swoją wiedze o roślinach, czynnikach jakie są niezbędne dla zapewnienia im prawidłowego wzrostu.
Pod płotem powstała grządka na słoneczniki i niezapominajki, tam wysadzono siewki i wysiano nasiona tychże roślin. W donicach dzieci posadziły popularne zioła: bazylię, oregano, miętę, tymianek.

A w przedszkolu bawiły się , wykorzystując dorodne okazy marchewki, brokuła, sałaty, cebuli, itd.: rozpoznawały smaki, wykonały kukiełki oraz kolorowe kompozycje.



Zadanie 5

ŁĄKA

Temat był ciekawy i bliski dzieciom, zwłaszcza że w pobliżu przedszkola mamy naturalne łąki, ukryte za lasem. czterolatki powędrowały na wiosenną wycieczkę, poszukując roślin i zwierząt, żyjących w tym środowisku. Dostrzegły kwitnące rośliny: koniczynę , kaczyńce, rumianki, mniszki, usłyszały rechot żab w stawie, widziały ślimaki bez muszli, osy, biedronki, motyle-cytrynki i bielinki, chrząszcze, (tzw. kowaliki, których mamy obecnie „wysyp”), poszukiwały pasikoników, ale nie miały szczęścia...Po powrocie „zamieniały się” w owady używając gąbkowych czapek i przy okazji utrwalały nazwy mieszkańców łąki. Pięciolatki opisywały łąkę jako miejsce (opuszczony ogród- tak to określiła Helenka), gdzie : mieszkają zające, motyle, pszczoły, jeże, owady, jest wysoka trawa i mnóstwo kwiatów, jest kolorowo i jasnozielono. Dzieci poznały ważną rolę owadów zapylających- określały, ze są one potrzebne aby: był miód i rosły i kwitły rośliny . dowiedziały się, że dzięki m.in. pszczołom mamy owoce ; dlatego trzeba o te zwierzęta dbać, zakładać łąki, nie bać się pszczół i nie zabijać ich. Można tez budować domki dla owadów.

Owocem wycieczek, zabaw i rozmów były piękne prace plastyczne, podczas których dzieci doskonale się bawiły, malując palcami, wycinając sylwety owadów, tworząc kompozycję. Oczywiście założyliśmy także kwietną murawę w naszym ogrodzie. Pan Bogusław przekopał wyznaczony teren, przedszkolaki wyrywały resztki roślin, wzruszały ziemię, gracowały i grabiły- używając otrzymane narzędzia. Następnie posiały nasiona „kwietnej murawy”, zgodnie ze wskazówkami udeptały .Czekamy na pierwsze kiełki!



Zadanie 6

Budowa szałasu z pnączy.

Przedszkolaki rozpoczęły realizację zadania od poszukiwania pnączy w otoczeniu przedszkola. Wybrały się na spacer po osiedlu i znalazły rośliny na ogrodzeniach posesji, balkonach domów jednorodzinnych oraz przydrożnych drzewach i trawnikach : winobluszcz pięciolistkowy, bluszcz, różę pnącą, wiciokrzew, powój polny.   Zastanawiały się, jaką rolę pełnią pnącza w każdym z tych przypadków. Doszły do wniosku, że: „żeby było ładnie, kolorowo, żeby zasłonić brzydkie miejsca, żebyśmy mieli czyste powietrze”. Fragmenty roślin zebraliśmy do zielnika.

Do zabawy w Indian zaprosiliśmy rodziców. Koniec roku to doskonała okazja, aby wspólnie wyprawić się do amazońskiej puszczy. Z pomocą dorosłych dzieci zamieniły się w czerwonoskórych, zdały egzamin na wojownika, który obejmował zachowanie „kamiennej twarzy” podczas łaskotania piórkiem, wydanie groźnego okrzyku, rzuty dzidą w dal, strzelanie z łuku, skradanie się , odtańczenie i zagranie tańca zwycięzców. Wspólnie zbudowaliśmy sobie schronienie- szałas z użyciem gałęzi, sznurka, wokół którego posadziliśmy bluszcz. A na koniec odbyła się indiańska uczta!

  

Zadanie 7

POKRZYWA

Nauczycielka zaprezentowała dzieciom zerwaną pokrzywę,  na widok której  chórem zawołały -  „pokrzywa, pokrzywa”. Stwierdziły zgodnie,, że nie lubią pokrzyw.
    Zapytane , co wiedzą na temat pokrzyw, dlaczego jej nie lubią” odpowiedziały: ”Pokrzywa kłuje; Od pokrzywy robią się bąble, gdzie ją się dotknie;  Od pokrzywy swędzi ręka; Jak się drapiesz, to jeszcze mocniej boli;
Przedszkolaki podawały cechy pokrzywy:
„Jest zielona, ma gałązki, łodygę, liście;  
Ma takie listki kłujące ;
rośnie w lesie, na łąkach, w ogródkach, pod pomostem, tam gdzie drzewa…
 Jak chcesz wziąć pokrzywę w ręce to trzeba założyć rękawiczki
 Rodzice nie zrywają pokrzyw, koszą, wyrywają”.
Nauczycielka wzbogaciła wiedzę dzieci o pokrzywach, korzystając z tablic i książek. Dzieci dowiedziały się o właściwościach   leczniczych pokrzywy i innych popularnych” chwastów” (mniszka lekarskiego,komosy, babki lancetowatej) lancetowej) oraz o możliwości wykorzystania tych roślin w wyrobach np. kosmetyków   (szampon).Dzieci były bardzo zdziwione, kiedy usłyszały o wykorzystaniu roślin w kuchni: do surówek, sałatek, pierogów. Dowiedziały się również, że można  z pokrzywy przyrządzić herbatę, ugotować zupę. W ogrodzie odbyła się zabawa tropiąca – „Szukamy pokrzyw i innych chwastów”.
Dzieci na obiad zjadły ze smakiem przygotowaną przez panie kucharki zupę szpinakowo-
    pokrzywową. Bardzo im smakowała. Pokrzywy do zupy odkryły dzieci w ogrodzie przedszkolnym. Z zerwanych w ogrodzie liści młodych pokrzyw zaparzyliśmy herbatę do podwieczorku.
Z pozostałych roślin zebranych w ogrodzie wykonano  zielnik oraz prace plastyczne – kolaże.
 Zabawy z pokrzywami dostarczyły dzieciom wiele emocji. Wiadomościami nabytymi w trakcie   działań podzieliły się z rodzicami. Np. Dominika, którą mama odebrała przed podwieczorkiem - zwróciła się do niej z prośbą, aby zapytała się nauczycielki, jak zrobić herbatę z pokrzyw.



Zadanie 8

DOMEK  DLA  OWADÓW

Owady, które mogą zamieszkać w naszym domku, poznawaliśmy, korzystając z albumów i encyklopedii dla dzieci; oglądaliśmy także owady na dużych zdjęciach, porównywaliśmy ich wygląd, uczyliśmy się odróżniać pszczołę od osy, właściwie reagować na ich pojawienie się w pobliżu nas  (bez paniki), uczyliśmy się nazw owadów: złotook, trzmiel(nie bąk), błonkówki, skorek ( nie szczypawka- o tym nie wiedzieli także niektórzy rodzice). Dowiedzieliśmy się , jaka jest rola owadów w przyrodzie i sprawdzaliśmy, czy każdy owad ssący ma takie same szanse w zdobyciu pożywienia. Dzieci z najkrótszymi „rurkami” nie były zadowolone...Następnie przystąpiliśmy do urządzania zmontowanego wcześniej przez pana konserwatora domku. Wypełnialiśmy go zebranymi w lesie szyszkami i gałązkami, zerwaną na spacerze z rodzicami trzciną, kijkami bambusowymi i sianem, włożyliśmy też kawałki grubszych brzozowych konarów z nawierconymi dziurkami. W domku znalazła się też cegła dziurawka. Będziemy czekać na zasiedlenie!

  

Zadanie 9

BUDUJEMY  KOMPOSTOWNIK

Kompostownik zmontowany przez pana konserwatora stanął niedaleko rabat warzywnych. Przywieźliśmy do niego na dobry początek trochę żyznego kompostu z przydomowego ogródka i rozpoczęliśmy napełnianie – liśćmi i skoszoną trawą, połamanymi gałęziami, resztkami ( nie wszystkimi ) z przedszkolnej kuchni. Badaliśmy, kto mieszka w „dojrzałym” kompoście- było trochę strachu, bo ... dość szybko się poruszają! Rozpoznaliśmy dżdżownicę, krocionoga, zieminka, ślimaka. Z kartonu i starych czasopism zmontowaliśmy dłuuugą dżdżownicę, która zainspirowała nas do kilku zabaw ruchowych ze skakaniem, chodzeniem „gęsiego” i czołganiem się. Było ciekawie, wesoło, i trochę strasznie (podczas spotkania z mieszkańcami kompostu).



Zadanie 10

OSZCZEDZANIE  WODY,  ZASTOSOWANIE  ZBIORNIKA  NA  DESZCZÓWKĘ

Poznawanie wody rozpoczęliśmy od zabawy polisensorycznej „jaka jest kropla wody?”, opisując jej cechy, odbierane zmysłem smaku, węchu i dotyku. Oglądając globusy zauważyliśmy, że przeważa na nich kolor błękitny- kolor wody. Jednak pani wyjaśniła nam, ze w większości jest to woda słona, nie nadająca się do picia.- sprawdziliśmy to na przykładzie z dwoma słoikami wypełnionymi słoną i słodką wodą. Wykonaliśmy kilka eksperymentów z rozpuszczalnością substancji w wodzie: produktów spożywczych, piasku, barwnika, gleby, nasion, itd. To była najfajniejsza zabawa! Naśladowaliśmy w tańcu krople wody, a później przypominaliśmy sobie, jak oszczędzać wodę- po burzy mózgów powstała chmurka z pomysłami. Szkoda, że nie warunki przedszkola ( rynna od strony ulicy) nie pozwalają nam na montaż zbiornika zgodnie z przeznaczeniem, ale obiecujemy, że będziemy szanować wodę płynąca z kranu i używać jej oszczędnie!



Zadanie 11

MARTWE  DREWNO

Wrześniowa pogoda zachęcała do dłuższych wycieczek, z zapałem podążyliśmy w stronę lasu, mając na celu nie, jak zazwyczaj, obserwację żywej przyrody, ale poszukiwania i badanie martwego drewna. Wcześniej w przedszkolu dowiedzieliśmy się, czym ono jest i jak go szukać. Uzbrojeni w lupy, aparat fotograficzny i pojemniki wkroczyliśmy leśną ścieżką w głąb lasu i od razu po lewej i prawej stronie ścieżki zauważyliśmy wykroty, leżące konary, suche gałęzie. W parach badaliśmy znaleziska- oglądaliśmy pod lupą grzyby, porosty i mszaki, ostrożnie podnosiliśmy drewno i obserwowaliśmy larwy owadów, uciekające pająki, wijące się nicienie. Nazbieraliśmy trochę „skarbów”- prócz patyków i gałęzi -szyszki, korę, liście, aby w ogrodzie przedszkolnym ułożyć wspólny obraz. Ułożyliśmy też w ogrodzie stosik z przyniesionych konarów( kłodę już mamy- stoi na niej domek dla owadów), aby zgodnie z sugestią mieć mikro( a może i makro)kosmos martwego drewna bliżej nas. Poczekamy, kto w nim się pojawi!



Zadanie 12

RECYKLING

Temat odpadów jest nam dobrze znany, realizujemy go corocznie , między innymi współpracując z Olsztyńskim Zakładem Komunalnym. Odbyliśmy wycieczki do sortowni odpadów, gościliśmy pracownika OZK, panią Anię, która sprawdziła naszą znajomość rodzajów odpadów i umiejętność ich segregowania. Wykonaliśmy także „zabawki’ ze zgromadzonych materiałów- powstały potwory, zwierzaki- w tym wesoła żabka. Zaprosiliśmy rodziców do konkursu na ozdobę do ogrodu i w ciągu tygodnia dostarczono nam złote kalosze oraz ozdobne naczynia na rośliny. Pojemniki-jak nowe-poczekają do wiosny w przedszkolu, będą zdobić nasz korytarz

  

PRZEDSTAWIENIE

15 października 2014r. „LEŚNE LUDKI” zaprosiły do przedszkola rodziców, dziadków i rodzeństwo, aby zaprezentować zgromadzonym gościom przedstawienie teatralne, zrealizowane w ramach projektu „Przyrodnicze azyle w miejskich przedszkolach” pt: „Marzenia się spełniają”.Dzieci wspaniale sobie poradziły z odgrywaniem ról różnych postaci, z zapamiętaniem kolejnych scen sztuki.Jak profesjonalni aktorzy, przekazywali sobie we właściwym momencie mikrofon, współdziałali z kolegami – aktorami, „grali” z wykorzystaniem rekwizytów, śpiewali piosenki oraz tańczyli. Dużym zaangażowaniem w przygotowanie przedstawienia, wykazali się rodzice, przygotowując swoim pociechom wspaniałe przebrania i uroczyste stroje oraz organizując poczęstunek .
     Udział w przedstawieniu przyczynił się do poszerzenia wiedzy przyrodniczej i ekologicznej zarówno aktorów,jak i widzów spektaklu. Ale głównym celem spotkania było zaprezentowanie naszych dotychczasowych działań w ramach realizacji projektu „Przyrodnicze azyle w miejskich przedszkolach”. Przedstawiliśmy je zgromadzonym gościom w formie wystawy fotograficznej,która prezentowała wszystkie wykonane zadania , jak również podsumowania, jakie nowe „obiekty”   pojawiły się w naszym ogrodzie. Rodzice mają także możliwość obserwować codziennie realne efekty naszej współpracy z Dziecięcą Akademią Przyrody KUMAK, odwiedzając ogród przedszkolny po południu, w czasie odbierania dzieci.

  

Zadanie 13

Żywopłot

Zadanie poznania roślin, nadających się na żywopłot ,nie jest w naszym przypadku trudne, bo wokół przedszkola jest mnóstwo domów jednorodzinnych z żywopłotami właśnie. Często są to tuje lub inne iglaki, ale zdarzają się też „tradycyjne” żywopłoty, stworzone z roślin liściastych. Przeróżne rośliny podziwialiśmy na zdjęciach i w naturze, zbieraliśmy „ptasie przysmaki” czyli owoce krzewów i drzew, np. dzikiej róży, leszczyny, orzecha włoskiego, sosny, świerka i modrzewia, jarząbu oraz ich gałązki, które posłużyły nam potem do zabawy ruchowej i dobieranki- łączenia w pary. Powstał też dłuuugi projekt żywopłotu, namalowany przez PIĄTAKI. Rośliny posadzimy wiosną.

  

Zadanie 14

Drzewa

Przedszkolaki odbyły wycieczkę do pobliskiego lasu w celu poszukiwania wcześniej zaprezentowanych gatunków drzew, mierzyły długość drzew, rysowały na korze, odwiedziły arboretum, w którym obejrzały szkółkę sosen i dębów, poszukiwały znanych sobie drzew. Uczestniczyły w zajęciach w ogrodzie przedszkolnym; badały cechy roślin, obserwowały pod lupą drobne szczegóły liści oraz rozpoznawały drzewa i krzewy po liściach, owocach lub nasionach: sosna, świerk, modrzew, jarząb, brzoza, kasztanowiec, dąb, klon, wierzba. Po burzy mózgów wypisaliśmy na papierowych liściach, po co są drzewa, jakie korzyści z nich mamy, jak o nie dbać. Dzieci wykonały prace plastyczne o roślinach – zrobiły album z liśćmi, drzewo z dłoni, powstały też obrazy „Co wyczaruję z liścia?” . Wczesną jesienią wspólnie z rodzicami posadziliśmy świerki w przedszkolnym ogrodzie.



Zadanie 15

Zimowe schronienia zwierząt.

Wprowadzeniem do tematu było opowiadanie Heleny Bechlerowej ,,Kolczatek’’ ilustrowane sylwetami. Dzieci poznały zwierzęta zapadające w sen zimowy-żaby, żuczki, jeżyki. W sali umieściliśmy plakat przedstawiający las późną jesienią. Umieściliśmy na nim zwierzęta. Opisywaliśmy wygląd tych zwierząt a następnie dzieci malowały zwierzę , które im się najbardziej spodobało. Potem dzieci dzieliły zwierzęta na te które zapadają w sen zimowy i te które nie zapadają. Wyjaśniliśmy iż taki stan nazywa się hibernacją. To było trudne do zapamiętania ale po dłuższym powtarzaniu zostało przez dzieci zapamiętane. Dzieci poznały też legowiska niektórych zwierząt: gawra, jama, nora, dziupla i odnajdywały je na plakacie. Dla utrwalenia i sprawdzenia wiadomości wykonywały karty zadaniowe. Przypomnieliśmy sobie też zabawy których występują postacie omawianych zwierząt,, Stary niedźwiedź’’ ,,,,Chodzi lisek koło drogi’’, ,Jeż’’ .Następnie wybraliśmy się na spacer do pobliskiego lasu w celu nazbierania gałęzi, a w ogrodzie przedszkolnym zrobiliśmy domek dla „kolczatka”. Czekamy na jeża.



Zadanie 16

Dokarmianie ptaków

W zajęciach uwzględniono różne formy działań: filmy dydaktyczne, inscenizacje wierszy i opowiadań, piosenki, prace plastyczne, zabawy badawcze, zajęcia w ogrodzie przedszkolnym, spacery, wycieczki do pobliskiego lasu. Na początku grudnia dzieci obejrzały przedstawienie wystawione przez rodziców –teatr cieni pt.„Psoty i kłopoty wróbelka Elemelka”.

3 grudnia gościliśmy pana leśniczego – tatę Agatki, który opowiadał nam o ptakach żyjących w naturalnym środowisku przyrodniczym, które przylatują do naszego karmnika. Pan Tomek zwrócił uwagę na konieczność dokarmiania ptaków (sikorki, sroki, gile, gawrony, wróble, jemiołuszki) szczególnie teraz gdy jest bardzo zimno. Opisywaliśmy ich wygląd zewnętrzny na podstawie eksponatu – wypchanego cietrzewia oraz zdjęć najbardziej popularnych ptaków. Rozwiązywaliśmy zagadki słowne, słuchowe oraz uczestniczyliśmy w zabawach ruchowych i ćwiczeniach oddechowych. Kolorowaliśmy ilustracje poznanych przez siebie ptaków

W trakcie innych dzieci dowiedziały się czym należy dokarmiać ptaki : ziarnami zbóż, nasionami roślin oleistych, orzechami, owocami, słoninką .Wykonały proste karmniki: ptasie pyzy, szyszkowy przekładaniec oraz smalczykowy jogurcik z ziarnami i umieściły je w ogrodzie. Systematycznie wykładały pożywienie w istniejących już, umieszczonych na drzewach  karmnikach.

Odbyło się też spotkanie w bibliotece szkolnej gdzie Pani Krysia przedstawiła nam ciekawą prezentację „Ptaki wśród nas”. Rozpoznawaliśmy znane ptaki na zdjęciach, dowiadywaliśmy się o ich zwyczajach: sposobach odżywiania, budowaniu gniazd, miejscach, gdzie spędzają zimę. Dowiedzieliśmy się, jak możemy pomagać ptakom przetrwać zimę. Następnie wykonaliśmy sylwety wróbelków z papieru . A w przedszkolu powstały kolejne wesołe ptaki z kolorowych kół.



Zadanie 17

Rozpoznawanie śladów i tropów zwierząt na śniegu.

Realizację zadania rozpoczęliśmy od obejrzenia prezentacji multimedialnej ”Tropy i ślady”. Poznaliśmy różnice między tymi dwoma pojęciami, oglądając zdjęcia i ilustracje. Następnie, zaopatrzeni w klucze, ruszyliśmy do pobliskiego lasu, aby pobawić się w tropicieli. Odnaleźliśmy ślady ( rozdziobane szyszki ) dzięcioła, tropy saren i wiewiórki ( wiedzieliśmy, gdzie szukać) oraz mnóstwo tropów psów i gatunku ludzkiego. W ogrodzie bawiliśmy się w tropiących i tropionych, wydeptując ścieżki i chodząc po śladach. Byliśmy też w osiedlowej bibliotece gdzie obejrzeliśmy wystawę zdjęć „Śladami zwierząt”. W sali bawiliśmy się z masą solną, wykonując odciski własnych rąk i stóp, a także w zabawę dydaktyczną „Czyje to tropy?”



Nasza strona wykorzystuje mechanizm plików cookies. W plikach cookies zapisujemy informacje służące do prawidłowego działania funkcjonalności strony, w celach reklamowych i statystycznych.

Akceptuję mechanizm cookies na tej stronie

EU Cookie Directive Module Information